2021.08.23-31 Canin, Prez-ET5-Boegan-S3 kutatás
BESZÁMOLÓ, ÖSSZEFOGLALÓ
Esemény: Prez-ET5-Boegan-S3 kutatása a Caninon
Helyszín, időpont: Abisso Cesare Prez - ET5 - Abisso Eugenio Boegan - Abisso A SW Del Col Delle Erbe (S3), Canin, Sella Nevea, Olaszország, 2021.08.23-31
Esemény jellege: kutatás
Az esemény célja: A 2019-ben félbeszakadt kutatás folytatása. Az S3-barlang bekötése a rendszerbe
Résztvevő PFBKE tagok: Egri László és Gordos Erik
Résztvevő külsős személyek: Modor és Boros Norbert Kinder
Nem kizárólagos PF-es kutatás. A Gortani Team nem oly régi nyári táboraiból szűrődtek ki a résztvevők.
Összefoglaló:
Modor beszámolója:
https://fotelbarlangasz.blogspot.com/2021/09/2021-prez-barlangkutato-expedicio.html
Saját beszámoló:
Az előző évekhez képest meglepetésünkre a bejáratban nem volt idén jég. Ezért nem volt szükség az eltávolítására, és elég hamar elkezdhettük a leereszkedést aznap.
A bivakba való ereszkedés során idén sikerült átszerelni a kb. 130-230m mélyen levő ún. "100-as akna" kötélpályáját (Pozzo della strottoia). Emiatt viszont időben megcsúsztunk. Az eredetihez képest egy sokkal több megosztással rendelkező pálya lett kiépítve, ami igyekszik mindenféle vízcsepegést és kő esési zónát elkerülni. Elég fárasztó volt a bivakos felszereléssel a kiépítés.
Ebben az évben jó pár apróság elromlásával néztünk szembe pl. elromlott lámpa, kilyukadt derékalj, levált gumicsizma talp, gyenge akksi fúróban, eltörő fúrószárak, hasmenés stb.... A 3 pár ép csizma / 4 ember , ill. hasmenés miatt általában valaki mindig a bivakban maradt egy-egy nap.
úton a Prez bejárata felé, ill. 2020-as hosszmetszet a rendszerről (Egri László munkája)
Első munkanap
A Prez és ET5 találkozási pont közelében levő ún. "Erik-hídja" majomhíd kiszerelése (Erik és Kinder) és az ezt elkerülő új kis kötélpálya beépítése + veszélytelenítés (Modor által) a tavaly megtalált ún. "ET6 fosszil" felé. A történethez hozzátartozik, hogy először Pataki Dénes mászott fel szabad mászásban 2016-ban, majd később lett kiépítve egy elég nagy fogásokkal a majomhíd. Az új útvonal meggyorsítja majd időben és energiában is a jelenlegi végpontok elérését. Különös érzés barlang kutatási pontok kiszerelése, évekkel ezelőtt nehezen képzeltem volna el, hogy valahová más irányból fogunk majd évekkel később bemenni... Viszont így ésszerű.
Találtunk még aznap pár 10m-nyi új kúszós járatot is az ET5- és ET6-fosszilok között. A helyzet az, hogy jó pár helyen lehetne bontani ebben a zónában, csak eddig mindig úgy alakult, hogy a rendszerben sok egyéb kutatási pont nagyobb fontossággal bír(t)...
Második munkanap
Lac és Kinder feltérképezte idén részletesen a tavaly talált ET6 fosszilt és az előző nap talált új kis szakaszt.
Erik és Modor befejezte a 2015 óta tartó Tihany-terem mászását. Minden évben egy-egy napot foglalkoztunk ezzel a projekttel. Végül 80m magasan koppant a sisakja Modornak. Ny-i irányból egy nagyon szűk (0,5m) hasadékból jön a víz befelé fentről. Megpróbáltunk még alá traverzálni, de feladtuk ezt a pontot. Talán majd évekkel később fentről valaki bejön... de ebből nem lesz közlekedési útvonal soha. Ami a legtanulságosabb volt nekem az a fal kiszerelése volt. Elég komplex folyamat és nagyon figyelni kell. Felszerelést is be kell áldozni és időben se túl gyors folyamat.
2020-as alaprajzi térkép a rendszerről ill., 2021-es eddig felmért poligon vonalak (Egri László munkája)
Harmadik munkanap
A harmadik nap Modor, Kinder és Erik a 2019-ben talált részek végpontjára ment el. Ott megnéztek két felmászást. A kisebbik, az ottni végponthoz közelebbi mászás befulladt hamar; a másik pedig félbeszakadt idő hiányában. A szakaszt úgy kell elképzelni, hogy egy Ny-K-i irányú vető hasadékban van. Ez ugyanaz a vető, ami az egész Prezben követhető (North Face). Felettünk jó pár beszorult kő van, viszont a talpunk alatt kisebb víz folydogál, szóval valamiért ott a vető záró egy rövid szakaszon... Innen a víz a Majmok bolygója felé folyik, először egy szép meanderben törik le, majd ismét a "Panni fülkéje" közelében van egy töréslépcsője a víznek. Visszatérve a végponti részhez: a fent beszorult kövek közül vízpermet jön kis mennyiségben, de ez idővel már elég soknak érezhető ha az ember alatta van sokáig. Elég nedves, hűvös ez a szakasz. Eredeti cél az volt, hogy valahol itt található az S3 végpontja, legalábbis azt gondoltuk... de ha az nem is... az tuti, hogy innen Ny felé haladva lehetne a Tihany-terem fölé jutni (majd egyszer). Ezért is neveztük ezt el "ÉK-i-átjárónak", bár még nem átjáró.
Negyedik munkanap
Aznap Lac, Kinder és Modor ment el az "ÉK-i-átjáró" közelébe. Ott feltérképezték a '19-ben talált "Halálka-zónát". Ez egy É-irányba haladó szűk, aktív vízfolyás nyomait mutató, szűk járat a "Panni fülkéje" környékéről indulva. Az beletorkollik pár 10m múlva egy másik nagy vető hasadékba! Itt a nagy meglepetés, eredmény! Ezzel ugyanis sikerült átjutnunk a North Face-en! Sőt ez a vető az, amit a geológiai térképek is jeleznek a Caninon. Modornak köszönhetően sikerült Ny felé előretörni benne jócskán és megtalálni az S3 barlangot. Benne régi köteleket és karbidos tartályt. Ez a szakasz el lett nevezve "S3 sugárút"-nak. Elég komoly ebben a részben a kutatási potenciál kimondottan akár lefelé is. Azt feltételezzük a régi olasz kutatók akkor ismert S3-as végpontja, nem az igazi végpontja lefelé ennek a résznek. Külön büszkeségre ad okot, hogy az akció előtt kitűzött célunk teljesült, nagyjából jól helyen kutattunk az S3 miatt. A rendelkezésre álló, 10-20 éve készült S3 térkép és poligon viszont elég sok hibával rendelkezhet, mert nehezen összeegyeztethető az S3 felszíni bejárati pontja, a barlang alakja (térkép és poligon alapján) és a találkozási pont.
Ötödik munkanap
Erik, Modor és Kinder aznap az ET5 fő aknájának az É-i falán átmászott egy kb. 15m-es majomhíddal egy nagyon impozáns járatba. Maga a mászás hossza elég rövid volt, mégis elég sok problémával rendelkezett. A kőzet minősége (könnyen hasadó mégis a szokottnál keményebb kőzet) és a fúrószárak/akksik gyengessége a tervezettnél hosszabb és expedíciósabb beszerelést okozott. Maga a járat nagyjából vízszintesen halad, a belmagasság sokszor 1,5m-es, szélessége 4-6m általában, kicsit kanyargósan halad DK-i irányba, kb. 150m után egy aknába torkollik bele. Jól látni, hogy ebben a járatban már nagyon rég nincs aktív víz tevékenység és tipikusan "kulcslyuk szerűen" torkollik az aknákba. Erősen gyanítjuk, hogy a nemrég összekötött "Picciola-Capelli-barlang" felé tart ez a járat. Mindenesetre egy új irányt és lehetőségeket adott ez a "Férfiak álma-fosszil" nevű járat a jövőre nézve!
Kiérkezés után: Erik, Kinder, Lac és Modor
Összefoglaló
Végre idén egy közlekedési pálya (100-as akna) átszerelése belefért az időnkbe lefelé ereszkedve a bivak felé.
Nagyjából 500m-nyi új részt térképeztünk fel.
A rendszer ÉK-i részén a Halálka-zóna É-ra átjutott az általunk csak North Face-nek nevezett Ny-K-i irányú vetőn. Sőt egy másik, ezzel párhuzamos, markánsabb vetőbe torkolott. Abban Ny felé traverzálva (S3 sugárút) meglett az S3-barlang.
Az ET5-aknából találtunk egy DNy-ra tartó, nagyon jól közlekedhető fosszilis járatot (Férfiak álma-fosszil), ami kb 150m után aknába torkollik, ill. a Picciola-Capelli-barlangok irányába tart.
Jövőbeli tervek
A Prez felsőbb aknáinak a közlekedési pályáival foglalkozni. Az S3-barlang végpontja felé kutatni lefelé. A Férfiak álma-fosszilban tovább kutatni DNy-i irányban. A Valéria és a Konyha között ereszkedni, ez talán a Boegan vizéhez tart...
Köszönetnyilvánítás
Köszönjük barátainknak a biztatást, szeretteinknek a türelmet! A felszíni ügyletet és az időjárási jelentések elküldését!
Gordos Erik